Cigaritis acamas

Klug, 1834

Oostelijke zilverstreep

De oostelijke zilverstreep lijkt op de bovenkant van de vleugels een vuurvlinder met staartjes. Op de onderkant staan bruine banden op een lichtbruine achtergrond, die enigszins aan het klein tijgerblauwtje doen denken. De oostelijke zilverstreep komt voor op droge hete locaties. De vliegterreinen kunnen verlaten landbouwgronden, struwelen of open steppevegetaties zijn. Er is weinig bekend over de levenswijze van de oostelijke zilverstreep. We weten niet op welke plant de eitjes worden afgezet en of de rupsen gedurende de eerste stadia van deze planten leven. Waarschijnlijk accepteren de vrouwtjes meerdere soorten waardplanten (Fabaceae, Polygonaceae, Cistaceae), zoals andere zilverstreep-soorten. De rupsen brengen in ieder geval de laatste twee stadia door in de nesten van Crematogaster -mieren. Daar voeden ze zich met mierenpoppen en -larven en in mindere mate met door de mieren binnen gebracht voedsel. Het is niet uit te sluiten, dat ze onmiddelijk naar het mierennest gaan, nadat ze de eischaal hebben verlaten. De oostelijke zilverstreep komt voor in kleine populaties. De vlinders hebben weinig nectar nodig. Ze vliegen snel en abrupt, zodat ze snel over het hoofd worden gezien. Er vliegt één generatie per jaar.

Sclerofiele struikvegetatie

Onmiskenbaar

Komt lokal op Cyprus en delen van Turkije voor. Tot 1600m hoogte.

juli, augustus, september.

De status in Europa is niet bekend.